اقتصاد

شاهین شاسی بلند سایپا راهی بازار شد | معرفی خودرو شاهین شاسی بلند سایپا با مشخصات فنی

سایت سرگرمی روز :

در حال حاضر خودرو شاهین به‌عنوان پرچمدار محصولات سایپا محسوب می‌شود؛ اما این خودروساز داخلی قصد دارد نسخه SUV یا شاسی بلند شاهین را نیز تولید کند. سایپایی‌ها در نمایشگاه دستاوردهای صنعت خودرو از شاسی بلند شاهین رونمایی کردند.

سدان شاهین روی پلتفرم SP۱۰۰ سایپا ساخته شده، اما نارنجی‌پوشان جاده مخصوص قصد دارند نسخه SUV را روی پلتفرم SP۰ تولید کنند.اما هنوز خبری از پیش فروش سایپا با این خودرو جدید منتشر نشده است.ولی در فضای مجازی منتشر شده که در عرضه های جدید این خودرو با طرح جدید و قسطی پیش فروش می شود.

اکنون پس از انتشار برخی اخبار، نخستین تصاویر شاهین شاسی بلند منتشر شده که در این مطلب می‌توانید عکس‌ مذکور را مشاهده کنید.

این شاسی بلند کامپکت و جمع و جور، نسبت به نسخه سدان، ابعاد کوچک‌تری دارد و به همین خاطر است که روی خودرو نیز نام SP۰ Mini SUV درج شده است. بر اساس جدیدترین اخبار خودرو، این خودروی جدید در اواخر امسال یا اوایل سال آینده وارد خط تولید سایپا می‌شود و احتمالا در سال ۱۴۰۳ می‌توانیم شاهد عرضه آن به بازار باشیم.

سایپا در محصولات ساخته شده روی پلتفرم SP۰ از جمله همین نسخه Mini SUV شاهین، از پیشرانه ECS Plus گروه پژو-سیتروئن با کد M۱۶ استفاده خواهد کرد. با این اوصاف، احتمالا شاهین شاسی بلند از موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر با توربوشارژ بهره می‌برد.

این پیشرانه از استاندارد آلایندگی یورو ۴ برخوردار است و با کیفیت بنزین موجود در ایران، مطابقت خوبی خواهد داشت. همچنین گفته می‌شود نارنجی‌پوشان تغییراتی را به‌منظور بهبود عملکرد پیشرانه در این خودرو اعمال می‌کنند.

در هر صورت فعلا باید منتظر بمانیم تا شاسی بلند شاهین رسما معرفی و رونمایی شود و ببینیم این خودرو از چه مشخصات فنی و امکاناتی بهره خواهد برد.

در نمایشگاه یاد شده سایپا دو پروتوتایپ در فرم‌های بدنه هاچبک و شاسی بلند را به نمایش درآورد که مدل هاچبک ظاهراً از موتور 1.6 لیتری با 110 اسب بخار قدرت و 150 نیوتون متر گشتاور استفاده می‌کرد. این موتور در واقع همان موتور ME16 مگا موتور یا TU5 پلاس ایران‌خودروست که هم‌اکنون در پرچم‌دار خانواده شاهین معمولی نیز بکار می‌رود؛ اما نکته جالب‌تر به قلب تپنده شاهین شاسی بلند مربوط می‌شود که از نوع 1.6 لیتری توربو با 147 اسب بخار قدرت بوده و توانایی پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو 4 را دارد. از آنجایی که هر دو خودرو در فازهای ابتدایی توسعه قرار دارند بنابراین نمی‌توان درباره عملکرد آن‌ها اظهارنظر کرد.

با توجه به اینکه شاهین پلاس به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک مجهز است بنابراین انتظار می‌رود خودروهای موردبحث نیز با گیربکس مشابهی تولید شوند تا هم هزینه‌های تولید کاهش یافته و هم خودروها عملکرد بهتری نسبت به گیربکس CVT شاهین جی اتوماتیک داشته باشند. به احتمال زیاد هاچبک جدید سایپا با گیربکس دستی نیز در دسترس خواهد بود تا قیمت پایین‌تری داشته باشد. البته تمامی این موارد فعلاً در حد گمانه‌زنی است و باید تا تائید نهایی اخبار منتظر ماند.

بازار خودروی ایران به لطف حضور برندهای چینی تا حدودی رقابتی‌تر دنبال می‌شود و از آنجایی که چینی‌ها به تولید خودروهایی با آپشن های زیاد مشهور هستند بنابراین ایران‌خودرو و سایپا نیز مجبور شده‌اند به منظور جلب نظر مشتریان، محصولاتی مجهز را تولید کنند. این موضوع را قبلاً در تولید ری را مشاهده کرده‌ایم و انتظار می‌رود شاهین شاسی بلند نیز با دست پر راهی میدان شود.

در نمایشگاه دستاوردهای صنعت خودرو به این نکته اشاره شد که محصول جدید سایپا دارای تجهیزات و امکاناتی همچون رینگ 17 اینچی آلومینیومی، کیسه هوای راننده، سرنشین جلو، جانبی صندلی و پرده‌ای خواهید بود. مولتی‌مدیا به اضافه سیستم بلوتوث، چراغ روشنایی روز و سنسور پارک از دیگر تجهیزات این خودرو هستند.

پروتوتایپ های معرفی شده در نمایشگاه اشاره شده در مراحل میانی توسعه قرار داشته‌اند و طرح نهایی تولیدی از نظر مشخصات فنی و طراحی ظاهری می‌تواند با این نمونه‌ها متفاوت باشد؛ اما شاهین شاسی بلند، حداقل در نسخه پروتوتایپ طراحی مشابه شاهین سدان را تداعی می‌کند. در بخش جلو شاهد چراغ‌های کشیده مشابه شاهین هستیم و کاپوتی عضلانی با خطوط برجسته روی آن نیز دیده می‌شود. سپر خودرو اما دستخوش تغییر شده و از ورودی‌های بزرگ سود می‌برد.

نمای جانبی این پروتوتایپ نیز سادگی خاصی داشته و خیلی جلب‌توجه نمی‌کند. در بخش عقب اما شاهد طراحی چراغ‌هایی بر اساس ترند روز هستیم و قبلاً چنین طرح‌هایی را در خودروهایی همچون کولئوس و تیگو 7 پرو مشاهده کرده‌ایم. در مجموع باید گفت اگرچه چنین طرحی برای سایپا پذیرفتنی است اما با خودروهای مدرن دنیا فاصله قابل‌توجهی دارد.

منبع: سرگرمی روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا